Go to the Globe and Mail homepage

Jump to main navigationJump to main content

Rupert Murdoch, head of News Corp. (KEVIN LAMARQUE)
Rupert Murdoch, head of News Corp. (KEVIN LAMARQUE)

British PM joins opposition in calling for Murdoch to withdraw BSkyB bid Add to ...

Rupert Murdoch's cozy relationship with the British power structure came to an abrupt end Tuesday after Prime Minister David Cameron joined the opposition in calling for the media magnate to withdraw his bid for control of a lucrative satellite broadcaster.

Mr. Cameron's turnabout means all three major political parties are now lined up against Mr. Murdoch in his bid for the BSkyB gold mine, which enjoys profits that dwarf revenue from his dwindling British newspaper holdings.

More related to this story

The news came in a stunning announcement from Mr. Cameron's office indicating that the government would join the opposition in a parliamentary vote Wednesday urging Mr. Murdoch - who until recently kept British politicians in his hip pocket - to withdraw the bid

The statement was a clear indication that Mr. Murdoch's magic carpet ride is over, at least in Britain: "This House believes that it is in the public interest for Rupert Murdoch and News Corporation to withdraw their bid for BSkyB," it read.

The resolution is nonbinding but is likely to be seen as a powerful expression of united opposition to any substantial expansion of Mr. Murdoch's holdings.

Mr. Cameron, who has enjoyed a close social friendship with some top Murdoch executives, took action after his predecessor, former Prime Minister Gordon Brown, gave an emotional televised interview Tuesday describing how Murdoch journalists with ties to the criminal underworld grossly invaded his family's privacy.

Mr. Brown said Mr. Murdoch's papers, including the Sun and the Sunday Times, had obtained his confidential bank accounts, tax records and even health information about his son, who suffers from cystic fibrosis, using fraudulent, criminal means.

The fact that the scandal reached the prime minister meant ordinary people - like the family of teenage murder victim Milly Dowler - are even more vulnerable to the illegal means used by the Murdoch press, Brown said.

"What about the person, like the family of Milly Dowler, who are in the most desperate of circumstances, the most difficult occasions in their lives, in huge grief and then they find that they are totally defenceless in this moment of greatest grief from people who are employing these ruthless tactics with links to known criminals?" Mr. Brown said.

Mr. Murdoch's UK company, News International, issued a statement indicating it had gotten the scoop about Mr. Brown's son's illness through legitimate means, but the damage had been done.

Mr. Brown's allegations - which go far beyond the now shuttered News of the World scandal that kicked off the scandal - seemed to touch a raw nerve, especially with revelations that he was in tears after learning The Sun planned to publish stories about his son's illness, which had been kept within the family.

The anti-Murdoch mood is spreading like a fever through Parliament, where his political influence seems to have disappeared with the setbacks of the last seven days.

Three senior Liberal Democrats - deputy leader Simon Hughes, party president Tim Farron and culture spokesman Don Foster - wrote to Mr. Murdoch Tuesday evening urging him to drop his bid for the broadcaster in light of the long-running scandal, which has brought to light revelations of widespread phone hacking and police payoffs at the News of the World, which Mr. Murdoch closed Sunday after 168 years.

"News International is simply no longer respected in this country," they wrote. "Given the history of the last six or more years, it should be of little surprise to you that many people in this country have no desire to have any more of our media fall into your hands, tainted as News International is by a history of completely unacceptable journalistic practices."

The politicians told Mr. Murdoch he should concentrate on "cleaning up" News International rather than seeking more control of other media.

Mr. Murdoch and News International did not respond to the government's decision to join the opposition and try to put an end to the big for BSkyB, which has been the centerpiece of News International's UK for the last year.

The rapid erosion of Mr. Murdoch's influence, and the fact that the allegations made by Brown have moved the scandal beyond the closed News of the World to include The Sun and The Sunday Times, is raising speculation that Mr. Murdoch may decide to close his remaining UK newspapers to avoid further legal problems and boost his fading hopes to seize control of BSkyB.

"I think it's absolutely going in that direction," said Steven Barnett, a communications professor at the University of Westminster. "It would make commercial sense, since newspapers are in decline, and it could be presented as the moral thing to do, given all the horrible things that are emerging."

Mr. Barnett said "the real prize" for Mr. Murdoch is BSkyB because cable television is a growing enterprise and the company enjoys expanding revenue while newspapers do not. He said News Corp., the parent company headquartered in New York, is essentially a broadcasting company and that Murdoch seems to hang on to his UK newspapers out of nostalgia.

"Newspapers are a sunset industry, and BSkyB is the absolute opposite," he said. "It is projected to return an operating profit this year of 1 billion pounds, ($1.6 billion) and if you look at projections over the next five years, it shows revenues and profits will increase exponentially. You can't bet against an obvious trend."

Murdoch biographer and Adweek editorial director Michael Wolff said the idea of a closure is being discussed at high levels of News International in New York and London.

"It's one of many scenarios," he said. "If they are going to make a full court press for BSkyB, it makes a lot of sense. And there has always been a faction of the U.S. company that thinks the British company has outlived its usefulness."

Others think the idea of a UK newspaper shutdown is absurd. There are also indications that Mr. Murdoch plans to continue - Internet domain names that could be used if Mr. Murdoch starts to publish the Sun on Sundays have been transferred to News International.

"It's completely bonkers," said Claire Enders of Enders Analysis of the suggestion that a shutdown is possible. "It doesn't make any sense. They just invested $1 billion in new presses. They have revenues of 1 billion pounds a year and around 50 million pounds profit."

Enders said, however, that Mr. Murdoch might help his case for the BSkyB takeover by eliminating the newspapers because he would have a much smaller UK media profile, making it easier for regulators to allow him to take full control of the broadcaster.

The scandal has come close to Mr. Cameron, who enjoyed the enthusiastic backing of the Mr. Murdoch press in his campaign last year. He has been embarrassed by the arrest of former News of the World editor Andy Coulson, who was the prime minister's communications director. His decision to hire Mr. Coulson despite suspicions about his possible links to phone hacking has raised questions about his judgment.

The widening allegations of illegal eavesdropping on politicians, royalty and hundreds of ordinary people at Murdoch-owned newspapers has sparked anger at London's Metropolitan Police for dropping an earlier investigation into company practices.

At a tense House of Commons parliamentary committee hearing Tuesday, one current and two former senior officials of London's Metropolitan Police said they regretted that an investigation of the News of the World in 2006 had not uncovered the extent of the alleged phone hacking.

They blamed the News of the World and News International for not co-operating and pleaded that the force was preoccupied with terrorism investigations.

Resources were stretched and there had not had enough officers to fully staff 70 terrorist investigations running at the time, said Peter Clarke, former commander of the anti-terrorist branch. The case yielded convictions and prison sentences for a reporter and a private detective working for News of the World, but the wider abuses were not uncovered.

Documents gathered in the first investigation yielded 3,870 names, 5,000 landline numbers and 4,000 mobile numbers that may potentially have been hacked, Deputy Assistant Commissioner Sue Akers told the committee. So far, she said, police had contacted 170 potential targets of hacking.

The scandal has broadened, with among others accusations, the allegation that Mr. Murdoch reporters paid bodyguards of Queen Elizabeth II for sensitive phone numbers and travel plans.

BSkyB shares fell for the sixth straight day, closing down 3.3 per cent at 692 pence ($11.03) on the London Stock Exchange. At the start of last week, they were at 850 pence.

 

In the know

Most popular video »

Highlights

More from The Globe and Mail

Most Popular Stories