Skip to main content

In this Feb. 18, 2014 file photo, Saudi royal guards stand on duty in front of portraits of King Abdullah bin Abdulaziz, right, then Crown Prince Salman bin Abdulaziz, center, and Muqrin bin Abdulaziz during a culture festival in Riyadh, Saudi Arabia. WikiLeaks is in the process of publishing more than 500,000 Saudi diplomatic documents to the Internet, the transparency website said Friday, June 19, 2015. If genuine, the documents would offer a rare glimpse into the inner workings of the notoriously opaque kingdom.

Fayez Nureldine/AP

At the Saudi Embassy in Tehran, diplomats talked about airing the grievances of disenchanted local youth using Facebook and Twitter. At the embassy in Khartoum, they reported anxiously on Iran's military aid to Sudan.

Meanwhile the Saudi mission in Geneva was stuck dealing with a multi-million dollar limo bill racked up by a Saudi princess and her entourage.

The diplomatic documents published by WikiLeaks Friday are only the first batch of what the transparency group says will be a much larger release, but they've already provided an unusual level of insight into the day-to-day of Saudi diplomacy – giving a snapshot of the lavish spending habits of senior royals and the political intrigue percolating across the Middle East.

Story continues below advertisement

WikiLeaks has so far published roughly 60,000 documents, of which The Associated Press has only been able to authenticate a handful. But the organization has a long track record of hosting large leaks of government material and insists the latest batch is genuine.

Saudi officials have not explicitly challenged the authenticity of the documents and Saudi diplomats have not answered repeated requests for comment. However, the Foreign Ministry posted a carefully worded message on its Twitter account early Saturday morning, warning citizens to avoid visiting "any website with the aim of getting a document or leaked information that could be untrue and aims to harm the nation."

Many of the scores of documents reviewed by AP appear aimed at keeping track of Iranian activity across the region or undermining Tehran's interests. An undated memo apparently sent from the Saudi Embassy in Tehran made note of what it said was the "frustration of the Iranian citizen and his strong desire for regime change" and suggested ways to publicly expose Iran's social grievances through "the Internet, social media like Facebook and Twitter." It also suggests "hosting opposition figures overseas, co-ordinating with them and encouraging them to use galleries to show pictures of torture carried by the Iranian regime against people."

Saudis also kept a watchful eye on Iran's friends, real or perceived. One 2012 memo warned that Iran was getting "flirting American messages" suggesting that the U.S. had no objections to a peaceful Iranian nuclear program so long as it had guarantees, "possibly Russian ones."

Another memo, dated to 2012, accuses the United Arab Emirates of helping Russia and Iran circumvent international sanctions. A third memo – marked "top secret" – makes the startling claim that Iranian fighter jets bombed South Sudanese forces during a 2012 standoff over the oil-rich area of Heglig.

There are many such hard-to-confirm stories in the Saudi documents.

One of the most inflammatory memos carries the claim that Gulf countries were prepared to pay $10-billion to secure the freedom of Egypt's deposed strongman, Hosni Mubarak. The memo, written on a letterhead bearing only a single palm tree and crossed scimitars above the words "top secret," quotes an unnamed Egyptian official as saying that the Muslim Brotherhood would agree to release Mubarak in exchange for the cash "since the Egyptian people will not benefit from his imprisonment."

Story continues below advertisement

Although the document is undated, the political situation it describes suggests it was drafted in 2012, when the Muslim Brotherhood appeared poised to take power. Senior Brotherhood official Mohammed Morsi served as Egypt's president from June 2012 to July 2013, before being ousted by the military.

But it's not clear the idea of paying the Brotherhood to secure Mubarak's release ever coalesced into a firm offer. A handwritten note at the top left of the document says the ransom "is not a good idea."

"Even if it is paid the Muslim Brotherhood will not be able to do anything regarding releasing Mubarak," the unknown author writes. "It seems there are no alternatives for the president but to enter prison."

Still, the memo's existence adds credence to the claim made in 2012 by senior Muslim Brotherhood leader Khairat el-Shater that Saudi Arabia had offered billions of dollars in return for Mubarak's freedom – something Saudi officials hotly denied at the time.

Amid all the intrigue are other insights into Saudi attitudes abroad – especially their taste for luxury.

Amid a small mountain of administrative documents, the AP found a 2009 invoice for an unpaid limousine bill racked up by Princess Maha Al Ibrahim, which Saudi media identify as the wife of senior Saudi royal Abdul-Rahman bin Abdulaziz Al Saud. The invoice, from Geneva-based Golden Limousine Services and addressed to the Saudi mission there, says the princess skipped town after failing to paying a first installment of 1.5 million Swiss francs owed to the company and her hotel. When the bill was brought to her attention, "she declared that the amount was too high" and asked diplomats to handle the negotiations over its payment.

Story continues below advertisement

When reached by phone on Saturday, Louis Roulet, the administrator of the limousine service, confirmed the document's authenticity and said he remembered the incident well. The total bill was "far more" than 1.5 million Swiss francs, he said, adding that it was eventually paid in full.

"We don't work with this family anymore, for the obvious reasons," Roulet said.

Still, the Algerian-born Roulet was unfazed, saying these kinds of disputes were typical of the Arab customers he dealt with.

"I find this totally normal," he said.

Report an error
Due to technical reasons, we have temporarily removed commenting from our articles. We hope to have this fixed soon. Thank you for your patience. If you are looking to give feedback on our new site, please send it along to feedback@globeandmail.com. If you want to write a letter to the editor, please forward to letters@globeandmail.com.

Welcome to The Globe and Mail’s comment community. This is a space where subscribers can engage with each other and Globe staff. Non-subscribers can read and sort comments but will not be able to engage with them in any way. Click here to subscribe.

If you would like to write a letter to the editor, please forward it to letters@globeandmail.com. Readers can also interact with The Globe on Facebook and Twitter .

Welcome to The Globe and Mail’s comment community. This is a space where subscribers can engage with each other and Globe staff. Non-subscribers can read and sort comments but will not be able to engage with them in any way. Click here to subscribe.

If you would like to write a letter to the editor, please forward it to letters@globeandmail.com. Readers can also interact with The Globe on Facebook and Twitter .

Welcome to The Globe and Mail’s comment community. This is a space where subscribers can engage with each other and Globe staff.

We aim to create a safe and valuable space for discussion and debate. That means:

  • Treat others as you wish to be treated
  • Criticize ideas, not people
  • Stay on topic
  • Avoid the use of toxic and offensive language
  • Flag bad behaviour

Comments that violate our community guidelines will be removed.

Read our community guidelines here

Discussion loading ...

Cannabis pro newsletter
To view this site properly, enable cookies in your browser. Read our privacy policy to learn more.
How to enable cookies