Skip to main content
Complete Olympic Games coverage at your fingertips
Your inside track on the Olympic Games
Enjoy unlimited digital access
$1.99
per week for 24 weeks
Complete Olympic Games coverage at your fingertips
Your inside track onthe Olympics Games
$1.99
per week
for 24 weeks
// //

Russian intelligence services have been spreading disinformation about the coronavirus pandemic, according to newly declassified intelligence, material that demonstrates how Moscow is continuing to try to influence Americans as the election draws closer.

Russian military intelligence, known as the GRU, has used its ties with a Russian government information center, InfoRos, and other websites to push out disinformation and propaganda about the pandemic, such as amplifying false Chinese arguments that the virus was created by the U.S. military and articles that said Russia’s medical assistance could bring a new détente with Washington.

The disinformation efforts are a refinement of what Russia tried to do in 2016. The fake social media accounts and bots used by the Internet Research Agency and other Russia-backed groups to amplify false stories have proved relatively easy to stomp out. But it is far more difficult to stop the spread of news articles that appear on websites that appear legitimate, according to outside experts.

Story continues below advertisement

“Russian intelligence agencies are taking a more central role in disinformation efforts that Russia is pushing now,” said Laura Rosenberger, the director of the Alliance for Securing Democracy. “It is not the blunt force” of the operations mounted by the Internet Research Agency.

Two American officials described the newly declassified intelligence but would not provide the underlying reports about the activities of the GRU and the SVR, Moscow’s equivalent of the CIA. They discussed the information on the condition of anonymity.

While the disinformation efforts outlined by U.S. officials Tuesday were focused on the pandemic, security researchers said Russia continued to push disinformation on a variety of topics.

Facebook has begun labeling stories that appear on state-sponsored news sites like RT and Sputnik. But it is harder for the social media companies to identify and label news stories that are put on conspiracy-minded sites, according to experts.

Many of the articles created by Russian intelligence were published on InfoRos, a site controlled by the Russian government, and OneWorld.Press, a nominally independent site that U.S. officials said had ties to the GRU. American officials said other sites, such as GlobalResearch.ca, regularly amplify GRU propaganda, but officials have not tied it directly to Russian intelligence.

U.S. government officials mostly described disinformation focused on the pandemic, but they also outlined ties between Russian intelligence and a think tank that had published articles on politics.

The Strategic Culture Foundation is directed by another Russian intelligence agency, the SVR, according to two American officials. The foundation and its ties to Russian intelligence are also being investigated by the FBI, according to another official.

Story continues below advertisement

In May, the foundation published an article critical of Evelyn Farkas, a former Obama administration official who lost a June primary race in New York for a seat in Congress.

Farkas said the Russians were continuing to repeat their efforts from 2016 to try to influence the election.

“They want to sow dissent and reduce confidence among Americans in our democracy and make democracy look bad worldwide,” Farkas said. “They want to prevent people who are tough on Russia from coming into power.”

Michael Averko, a contributor to the foundation, did not return a request for comment, but he said in a recent mass email to reporters that he had been visited by the FBI. Averko said he told the FBI that he did not know about any ties between the foundation and Russian intelligence, but that he doubted they existed.

Neither OneWorld.Press nor GlobalResearch.ca returned requests for comment. But OneWorld has denied that it spreads disinformation or is an arm of the Russian state, and insisted it was responsible for what people wrote on its platform.

“It isn’t ‘foreign interference’ for people to share their views about their own countries or the rest of the world on a foreign platform,” the site wrote in response to a BBC report.

Story continues below advertisement

American intelligence officials said the GRU’s psychological warfare unit, known as Unit 54777 or the 72nd Special Service Center, was behind the propaganda campaigns that were often designed to obscure Moscow’s role in creating it. A 2018 report in The Washington Post tied InfoRos to the GRU’s Unit 54777.

U.S. intelligence reports have identified two Russians, Denis V. Tyurin and Alexander G. Starunskiy, with ties to the GRU and who make sure the messaging and disinformation crafted by the intelligence officials are pushed by InfoRos and on InfoBrics.org and OneWorld.Press.

Russian officials did not immediately return a request for comment.

Tyurin and Starunskiy, the American officials said, were in essence involved in a kind of information laundering, akin to money laundering. They take the messages from Russian intelligence and spread them on InfoRos, OnePress or another website.

The material created by the GRU is then picked up by other websites that further spread it. Those websites are often on the fringes of the web, while some, like Global Research, have a significant following, American officials said.

The stories pushed by Russian intelligence appear to be written by native English speakers and do not stand out as products of a foreign influence campaign, American officials said.

Story continues below advertisement

Between late May and early July, about 150 stories on the pandemic were published by the Russian intelligence-backed effort, American officials said.


OneWorld published articles about how the pandemic was an experiment in manipulating the world. InfoRos published an article, also published by Tass news agency, that said the United States was using the pandemic to impose its view of the world, according to American officials. InfoBrics.org published reports about Beijing’s contention that the coronavirus was originally an American biological weapon.

The EU DisinfoLab, an independent nonprofit organization, has previously linked OneWorld, InfoRos and a French-language site to Russian propaganda efforts.


While the specific sites may not receive much traffic, American officials believe the disinformation written by Russian military intelligence is amplified, sometimes intentionally, sometimes unwittingly.

Story continues below advertisement

Tracking the effect of Russian disinformation is difficult. While documents stolen and published by Russian intelligence agencies had an important effect on the 2016 presidential campaign in the United States, the social media posts do not seem to have been as effective.

But propaganda and disinformation published on alternative news sites, like OneWorld or Global Research, may have more traction, some researchers believe.

“What we have seen from GRU operations is oftentimes the social media component is a flop, but the narrative content that they write is shared more broadly through the niche media ecosystem,” said Renee DiResta, a research manager at the Stanford Internet Observatory, who has studied the GRU and InfoRos ties and propaganda work.

Our Morning Update and Evening Update newsletters are written by Globe editors, giving you a concise summary of the day’s most important headlines. Sign up today.

Your Globe

Build your personal news feed

  1. Follow topics and authors relevant to your reading interests.
  2. Check your Following feed daily, and never miss an article. Access your Following feed from your account menu at the top right corner of every page.

Follow topics related to this article:

View more suggestions in Following Read more about following topics and authors
Report an error
Due to technical reasons, we have temporarily removed commenting from our articles. We hope to have this fixed soon. Thank you for your patience. If you are looking to give feedback on our new site, please send it along to feedback@globeandmail.com. If you want to write a letter to the editor, please forward to letters@globeandmail.com.

Welcome to The Globe and Mail’s comment community. This is a space where subscribers can engage with each other and Globe staff. Non-subscribers can read and sort comments but will not be able to engage with them in any way. Click here to subscribe.

If you would like to write a letter to the editor, please forward it to letters@globeandmail.com. Readers can also interact with The Globe on Facebook and Twitter .

Welcome to The Globe and Mail’s comment community. This is a space where subscribers can engage with each other and Globe staff. Non-subscribers can read and sort comments but will not be able to engage with them in any way. Click here to subscribe.

If you would like to write a letter to the editor, please forward it to letters@globeandmail.com. Readers can also interact with The Globe on Facebook and Twitter .

Welcome to The Globe and Mail’s comment community. This is a space where subscribers can engage with each other and Globe staff.

We aim to create a safe and valuable space for discussion and debate. That means:

  • Treat others as you wish to be treated
  • Criticize ideas, not people
  • Stay on topic
  • Avoid the use of toxic and offensive language
  • Flag bad behaviour

If you do not see your comment posted immediately, it is being reviewed by the moderation team and may appear shortly, generally within an hour.

We aim to have all comments reviewed in a timely manner.

Comments that violate our community guidelines will not be posted.

UPDATED: Read our community guidelines here

Discussion loading ...

To view this site properly, enable cookies in your browser. Read our privacy policy to learn more.
How to enable cookies